Hoppa till sidans innehåll

Arrangera KM (utkast)


Arrangörsinstruktioner för SSP jolle-KM 2016


KM arrangeras onsdagar under sommarlovet. Under seglarskoleveckorna arrangerar seglarskolan KM, övriga veckar fram till skolan börjar delas arrangemanget upp på jolleseglarnas föräldrar. 

Samling klockan 18.oo, då ska seglarna vara riggade och klara för genomgång.

Förberedelser

I veckan innan tävling:

Kolla nycklar till klubbhus och båtar. Boka hjälp med båtarna om du behöver.

Innan samlingen:

Lägg ut banan, hämta flaggor, se till att ni har klocka med tidtagning och ljudsignal av något slag, kolla bränslenivån på följebåtarna. Bestäm hur ni ska kommunicera mellan följebåtarna.

Under samlingen:

Ta upp anmälningar (kolla vilka segelnummer de tävlande har), fyll i startlistan (bifogas), skriv upp alla besättningsmedlemmars namn hos tvåkronorna. Ta med 
startlistan/protokollet ut. Gå igenom startproceduren och banan (ev. med enskild genomgång), var tydlig med hur många seglingar ni kommer att genomföra. Vanligen har vi två. Gröna tränaren samlar minioptimisterna till särskild genomgång.

Under tävlingen:

Lägg en startlinje. Starta båda ”fälten”; Övriga jollar först och optimister sedan. Flytta startbåten till mållinjen. Var noga med tidtagningen för SRS-fältet. Anteckna fortlöpande. Ta målgång för optimisterna, för fortlöpande målgångsprotokoll. Kolla att alla rundar märkena i rätt ordning. Säkerhetsbåt!

Efter tävlingen:

Ta med bojarna in. Beräkna SRS-resultat och optimistresultat. Presentera resultaten för de tävlande i hamn. Fika ordnas genom Stina. Meddela Gert om status på bränsle. Lås båtar och bojförråd. Lämna resultatlistor till Stina, Ella, Lasse M eller Måns.

Bana

Normalbana enl. skiss. Varianter tillåtna, men seglarna är ovana vid det. Använd gärna gul boj till SRS-banans kryssrundning. 

Optimisternas bana bör vara 20-30 minuter. Längden är alltså avhängig av vädret, men 2-400 m kryss kan vara lagom om det är hyfsad vind. Lägg SRS-banans kryssmärke ytterligare minst 100 m iväg.

E-jollarna är ungefär mer än dubbelt så snabba som optimisterna och tvåkronorna något däremellan. Var inte rädd att  ändra banan mellan seglingarna om du inte är nöjd.

Start

Se även flaggskiss.

  • 5 min. före start - varningssignal (ljud) och klassflagga.
  • 4 min före start - förberedelsesignal (ljud och flagga P)
  • 1 min före start - förberedelseflaggan (P) ner och ljud.
  • Start - klassflaggan ner och ljud.

Startflaggor

 

Sedan förbereder ni start två och gör om proceduren, men nu med annan klassflagga.

Obs, flaggorna gäller i första hand!

Tänk på att inte nollställa SRS-startens tidtagare för att starta optimisterna. Det är ju tiden som avgör deras placeringar.

Var noga med att se linjen, om någon tjuvstartar ska ni ge ljudsignal och visa flagga X tills tjuvstartaren har startat om (eller tas ner efter 4 minuter). Man kan även starta om alla, men det är bara om man inte kan identifiera de som tjuvstartat och det är ganska ovanligt på våra KM. Om startfartyget utgör en del av startlinjen får den absolut inte dragga. Gör den det måste ni göra om startproceduren!

Mål

Glöm inte ta tiden för SRS-båtarna. Ganska ofta handlar det om sekunder. Även vid målgången är det viktigt att båten inte draggar. Är det risk för det så lägg hellre ut en extra boj som utgör målmärket. Ge ljudsignal vid målgång. Ha koll på att alla kommer in efter seglingarna. Följebåtarna ska komma in i hamn sist av alla. 

SRS-tal 2015

Laser standard 1.0 
Laser radial 0.97
Laser 4.7   0.915 
E-jolle 0.95 
Tvåkrona 0.91 
Zoom 8 0,81
Feva ??

Uppdaterad: 07 JAN 2018 14:00 Skribent: Lars Mattsson
Epost: Adressen Gömd

Ansök om att bli medlem!

 


 

 



           

 

SSP en del av RF-SISU

 

 

Postadress:
SS Pinhättan - Segling
Pinhättevägen
24657 Barsebäck

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

 

Stöttepelaren

 

 

 

Lokaltväder för Barsebäckshamn